Analysis of Roma University Students Narratives - Examples of Good Practice of Mentoring (International Visegrad Fund, No. 21830131)
Národná správa PISA z roku 2015 uvádza, že žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia vykazujú menšiu motiváciu byť úspešní ako žiaci s bežným sociálneho zázemím. Správa ďalej uvádza, že žiaci/študenti, ktorí vnímali záujem zo strany rodičov dosahovali významne vyššie školské výsledky a motiváciu pre učenie, ako žiaci, ktorí záujem zo strany svojich blízkych necítili. Koncepcia výchovy a vzdelávania rómskych detí a žiakov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (2008) uvádza, že vyše 40 % žiakov z rómskeho etnika dosahuje iba základné vzdelanie. V školskom roku 2005/2006 neprospelo 9.505 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia z celkového množstva 13.768 žiakov a môžeme predpokladať, že výsledky sú v súčasnosti podobné. Viaceré štúdie potvrdili pozitívny vzťah medzi školskou úspešnosťou a sociálnou oporou (pr. Levitt a kol., 1994; Hamre, Pianta, 2005; Ahmed a kol., 2010 a iní). Na základe ich zistení môžeme konštatovať, že za úspechom sociálne znevýhodnených žiakov je často osoba - mentor, ktorý mu poskytol podporu, keď ju najviac potreboval. Hamre a Pianta (2005) tiež zistili, že najmä žiaci bez sociálnej podpory vo svojej rodine dobre reagujú na záujem a individuálnu podporu učiteľa a dokážu z mentorstva získať čo najviac. Vo všetkých krajinách V4 existuje systém podpory pre tieto deti na rôznych úrovniach - od systému cez mimovládne organizácie až po individualizované formy, ale školská dochádzka sa zdá byť oblasťou s najväčšími príležitosťami pre mentoring.
Kľúčovou úlohou pri zlepšovaní úspechu sociálne znevýhodnených rómskych žiakov v škole je identifikácia, charakterizácia týchto osôb - mentorov a analýza ich zručností a rozhodujúcich momentov podpory. Následne je tu priestor na to, aby odborníci, ale aj dobrovoľníci, ktorí pracujú s rómskymi žiakmi zo znevýhodneného prostredia, boli vyškolení na to, aby sa stali takými podpornými osobami pre žiakov. Na základe skúseností s účasťou na projekte Štipendijný program pre rómskych študentov stredných škôl (Rómsky vzdelávací fond) sme identifikovali ako najdôležitejší faktor úspešnosti mentoringu vzťah medzi študentom a mentorom. Identifikovali sme ho dokonca ako jediný funkčný nástroj na zmenu postoja žiaka k vzdelávaniu. Jednou z úloh projektu je sprostredkovanie komunikácie medzi expertmi a na základe zdieľania skúseností, vytvorenie funkčného postupu pre vzdelávanie učiteľov - mentorov. Hlavným cieľom projektu je analyzovať životné príbehy/príbehy vysokoškolských študentov zo sociálne znevýhodnených rómskych komunít so zameraním na identifikáciu významných podporných osôb a analýzu príkladov dobrej praxe. Príbehy budú porovnávané medzi krajinami V4 a zistené podobnosti a rozdiely budú analyzované a publikované v rámci vedeckej monografie.
Sliezská univezrita v Opave (Česká republika)
https://www.slu.cz/fvp/cz/socialnizaclenovaniinformace
Univezita v Debrecíne (Maďarsko)
http://cherd.unideb.hu/
Marec 2019
Úvodné stretnutie partnerov projektu
Prezentácia projektu Pracovní skupine pro oblast vzdělávání Rómů na Úrade vlády Českej republiky
Apríl 2019
Aktívna účasť na konferencii Rodina, škola a přátelé na cestě ke kvalitnímu společnému vzdělávání (Opava, Česká republika)
Máj 2019
Medzinárodná študentská konferencia
Tréning v mentoringu pre študentov
September 2019
Stretnutie s riaditeľmi základných a stredných škôl
Október 2019
Tréning mentoringu pre učiteľov základných a stredných škôl
November 2019
Aktívna účasť na Mezinárodnom odbornom sympóziu Co, jak a proč ve vysokoškolském vzdělávání stále stojí v otázkách?
Február 2020
Pracovné stretnutie s partnermi z University of Debrecén (Maďarsko)
Hlavnými výstupmi projektu sú:
Copyright © 2018 - Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove